Sömn och sovvanor

Olika sömnbehov

Detta är beroende på hur gammal du är. Yngre personer behöver mer sömn eftersom det är då tillväxthormon utsöndras i kroppen. När man inte längre växer behöver man inte lika mycket sömn, men egentligen finns det inga belägg för att äldre personer behöver mindre sömn.

Ett spädbarn sover så mycket som 20 timmar per dygn.

Ett barn eller en person som fortfarande växer behöver 8 till 9 timmar sömn per natt.

En vuxen person behöver runt 7 timmar sömn.

Men, kom ihåg att dessa riktlinjer inte gäller för alla. Om du är en vuxen person och endast sover 5 timmar per natt och mår bra av det så behöver du inte tvinga dig själv till två timmar extra sömn bara för att du läst det på internet. Känn efter och lyssna på din kropp.

Hjälp till dig som har sömnproblem

Många har problemet att man inte kan somna eller när man väl gör det så vaknar man ändå flera gånger. Det finns några saker man kan göra för att faktiskt få en god natts sömn. Här är våra bästa tips:

  • Ha en noga dygnsrytm. Detta kan verka lite tråkigt, ibland vill man stanna uppe hela natten eller sova tills eftermiddagen. Men det är just detta som kan vara orsaken till att du inte kan sova. Om du går och lägger dig vid en tid och faktiskt ställer en klocka på morgonen så kommer din kropp vänja sig vid detta. Du kommer kunna sova och du kommer även känna dig utvilad när du vaknar.
  • Sov i sängen. Detta kan gå två vägar. 1. Sov inte i soffan eller på någon annan plats. 2. Gör inget annat än att sova i sängen, kolla inte på tv eller slösurfa med datorn. Sängen ska vara en plats för vila och lugn.
  • Sov inte med telefonen. Detta kan också verka tråkigt och lite skrämmande. Tänk om någon vill mig något? Om något hänt med en vän eller familjemedlem? Men ljuset från telefonen lurar din hjärna att det är dag och då går det verkligen inte att sova.
  • Tänk på klimatet i sovrummet. Många föredrar att sova i ett svalare sovrum, ställ ner elementet eller öppna kanske fönstret. Se till att det är så tyst som möjligt utan jobbiga ljud som stör. Investera även i ett bra täcke och en bra kudde som passar dig och ditt tycke. Försök att få rummet så mörkt som möjligt med hjälp av en rullgardin eller mörkläggningsgardiner.

 

Hoppas att våra tips hjälpte dig att sova lite bättre!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *